Hoge bloeddruk en zout

leestijd: 3 minuten

Vorige week vertelde ik over het nut van drinken van water met mineralen. Mineralen uit Keltisch zeezout. Nu zijn er vast mensen die denken; maar van zout krijg je hoge bloeddruk! Hoe zit dit?

Het vervelende is dat we de laatste jaren heel erg bang gemaakt zijn voor zout, en wat betreft keukenzout is dat terecht. In alle bewerkte producten die we eten, zit heel veel geraffineerd zout (natriumchloride).

Zout wordt door de voedselindustrie gebruikt als conserveringsmiddel. Deze zijn op basis van natrium en worden dan ook volop aan bewerkt voedsel toegevoegd om bederf zo lang mogelijk uit te stellen. Het heeft het vermogen om andere smaken te versterken of onaangename smaken weg te poetsen. Daarom wordt het toegevoegd aan producten die zoet smaken zoals brood, ontbijtgranen, chocola, ijs of koek maar ook in kaas, soep en vleeswaren. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat voedingsmiddelenfabrikanten dan ook erg onwillig zijn gebleken om het zout in hun producten te verminderen ondanks herhaaldelijk aandringen van de overheid.

Geraffineerd keukenzout is spierwit en bevat enkel natrium en chloride aangevuld met natriumaluminiumsilicaat (E-554) of natriumijzercyanide (E-535) als anti-klontermiddel. De andere mineralen zijn eruit gehaald. Natrium zorgt voor de verhoging van de bloeddruk, evenals het aluminium wat hieraan is toegevoegd als hulpstof om het zout “droog” te houden. Je weet het vast nog wel; oma deed vroeger rijstkorrels in het zoutvaatje. Maar daar hadden de fabrikanten een idee voor; we voegen aluminium toe om het droog te houden en dan is de consument tevreden. Maar wel met kans op een verhoogde bloeddruk als gevolg van de inname van aluminium. Zware metalen zorgen ook voor verhoging van de bloeddruk. Aluminium wordt in verband gebracht met o.a. de ziekte van Alzheimer.

Wat dus aan keukenzout ontbreekt, zijn de mineralen. Het zout dat we  rechtstreeks uit de natuur halen bevat deze mineralen wel. Onder andere magnesium, kalium, jodium en zink. Keltisch zeezout is het natriumarmste zout ter wereld. Het bevat 84 mineralen en spoorelementen.  Dit komt doordat het zeewater dat afkomstig is van de Atlantische zeestroom een samenwerking aangaat met de zure kleibodem van de Keltische zoutmoerassen. Het wordt veelal met de hand gewonnen en is grijs van kleur. Daarnaast wordt het zongedroogd en is daarmee met recht een zonproduct dat echt lichtkracht met zich meedraagt.

Himalaya zout bestaat voor 97% uit natriumchloride en is door jarenlange afgeslotenheid met de buitenwereld (het wordt geoogst uit oude landmijnen in Pakistan) een deel van de lichtkracht van de zon verloren die het ooit bezat. Himalaya zout bevat daarnaast minder mineralen en spoorelementen dan Keltisch zeezout. Dit maakt Himalaya zout tot een minder goed alternatief voor keukenzout dan Keltisch zeezout.
Het bleek dat in Keltisch zeezout 20% minder natrium zat en 100% meer magnesium dan in Himalayazout. Magnesium heeft een bloeddrukverlagende werking. Ook zit er in Keltisch zeezout bijna 2 keer zoveel kalium, dat eveneens de bloeddruk verlaagt.
Als we dus spreken over bloeddruk verhogend zout dan hebben we het over het standaard tafelzout zoals we die in de Nederlandse supermarkten aantreffen.

Hoeveel zout zouden we mogen eten? Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Uit een rapport van het RIVM blijkt dat mannen gemiddeld 10 gram en vrouwen 7,5 gram per dag binnen krijgen en dat maar 85% van de mensen binnen de aanbevolen hoeveelheid blijft.
Het schrappen van het zoutvaatje op tafel of toevoegen van zout tijdens het koken levert dus niet veel winst op. Zoutloos koken heeft geen zin. 77% van het zout in onze voeding wordt door de voedingsindustrie erin gestopt en daarin ligt de enige oplossing! Stop met het eten van bewerkte voeding, kook alles zelf en voeg dan naar smaak zout en/of volop kruiden toe.

En, hoge bloeddruk komt niet alleen door het eten van zout. Veel mensen bewegen te weinig, eten voedsel met te weinig voedingsstoffen, hebben overgewicht en/of een stressvol leven.  Deze factoren zijn ook van zeer grote invloed op onze bloeddruk. Mensen die veel bewerkte producten eten, krijgen veel geraffineerd zout binnen, hebben dikwijls overgewicht en bewegen te weinig. Het grootste probleem van alles is dat we massaal te weinig groenten eten. Slechts 1% van de kinderen eet voldoende groente en fruit. Onbewerkte groenten en fruit zijn een rijke bron van kalium, de tegenhanger van natrium. Als je veel bewerkte voedingsmiddelen eet en blijft eten, is Keltisch zeezout toevoegen aan je water misschien iets minder handig. Dan krijg je dus dubbelop binnen. De dosis bepaald of iets goed voor je is of niet.

Drie nieuwe, omvangrijke onderzoeken toonden overigens aan dat te weinig zout ook tot hartproblemen kan leiden en dat het nog maar de vraag is of hartproblemen ontstaan door een te hoge inname van zout: er is nooit keihard bewijs geleverd van een relatie tussen het gebruik van zout en een hoge bloeddruk. De resultaten van deze onderzoeken werden gepubliceerd in de New England Journal of Medicine.

Tot slot: er komen steeds meer aanwijzingen dat niet zout maar vooral suiker zorgt voor de verhoging van de bloeddruk. Zout eten we in grammen, zoetigheid vaak met honderden grammen. Wat zou het grootste probleem zijn? Ook nu weer geldt: de dosis bepaald 🍀

Bronnen:
Evenwijs opleiding epigenetisch therapeut
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMe1407695?query=TOC
https://www.ahealthylife.nl/keltisch-zeezout-en-himalayazout-wat-is-het-verschil/#
https://energiekevrouwenacademie.nl/zout-altijd-fout-voeding-complex/
https://www.ahealthylife.nl/labtest-de-uitslag-wat-zit-er-in-keltisch-zeezout/

Deel deze blog!

Ook interessant