Magnesium

Een van de bekendste mineralen is zonder twijfel magnesium. Dit mineraal is dan ook betrokken bij meer dan 300 biochemische reacties in je lichaam! Zo zorgt magnesium onder andere voor een goede werking van je spieren, ondersteunt het de energieproductie en helpt het je lijf bij het opbouwen van eiwitten. Magnesium is ook nodig bij de opbouw van botten en spieren en speelt ook een rol bij de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen.

Maar wist je dat dit mineraal jou ook helpt ontspannen in stressvolle tijden? In tijden van drukte gebruikt je lichaam namelijk veel magnesium.
Dit geldt trouwens ook voor lichamelijke stress, zoals bij heel intensief sporten of als je zwaar lichamelijk werk hebt. Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan daardoor bijdragen aan een betere hormoonbalans.

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je moet het dus echt uit je voeding zien te halen. Voldoende binnenkrijgen of anders aanvullen is dus een goed idee!
Wat zijn dan magnesiumrijke voedingsbronnen? Wat kun je eten?
Zorg er dan voor dat je je dagelijkse dosis groen opvoert, want magnesium tref je vooral aan in groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, maar ook kruiden zoals basilicum. Hoe donkerder de groene kleur, des te meer magnesium. Ook vind je een flinke dosis magnesium in cashewnoten, amandelen, walnoten, haver, quinoa, zonnebloem- en pompoenpitten, zaden, boekweit, avocado, appels, bananen, vijgen, dadels, zoete aardappel, cacao en pure cacao producten. De keuze is reuze!
Volgende week vertel ik je wat voor klachten je kunt krijgen bij een tekort aan magnesium.

Deel deze blog!

Ook interessant