Mijn eerste post!🍀 leestijd 2 minuten
4-5-2019

In mijn eerste post wil ik iets uitleggen over water. Water? Hoor ik je denken, wat valt daar over uit te leggen. Heel veel!

Het belangrijkste advies voor je gezondheid die ik geef is: drink (meer) water met mineralen.
Ons lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water en al onze lichaamscellen functioneren bij de gratie van water. Ook het afvoeren van afvalstoffen gebeurd dmv water. Maar niet alleen water is van levensbelang, we hebben mineralen nodig om het water onze cellen binnen te laten komen om er iets mee te kunnen doen. Mineralen hebben meerdere functies en zijn bij veel verschillende processen betrokken in ons lichaam.

De meeste mensen krijgen niet voldoende mineralen binnen via de voeding en drinken vaak niet voldoende water. Met als uitdroging van onze cellen en daardoor allerlei gezondheidsklachten als gevolg.

Door elke dag minimaal 8 glazen water met zeezout te drinken, krijg je zomaar een fijne stoot mineralen binnen. Makkelijk en goedkoop!

Doe een mespuntje ongeraffineerd Keltisch zeezout op een liter water en maak je lichaam blij 😊 Dit is zeer zeker ook voor kinderen, zij hebben juist extra mineralen nodig omdat ze in de groei zijn!!!

Hoge bloeddruk en zout                           leestijd: 3 minuten
11-5-2019

Vorige week vertelde ik over het nut van drinken van water met mineralen. Mineralen uit Keltisch zeezout. Nu zijn er vast mensen die denken; maar van zout krijg je hoge bloeddruk! Hoe zit dit?

Het vervelende is dat we de laatste jaren heel erg bang gemaakt zijn voor zout, en wat betreft keukenzout is dat terecht. In alle bewerkte producten die we eten, zit heel veel geraffineerd zout (natriumchloride).

Zout wordt door de voedselindustrie gebruikt als conserveringsmiddel. Deze zijn op basis van natrium en worden dan ook volop aan bewerkt voedsel toegevoegd om bederf zo lang mogelijk uit te stellen. Het heeft het vermogen om andere smaken te versterken of onaangename smaken weg te poetsen. Daarom wordt het toegevoegd aan producten die zoet smaken zoals brood, ontbijtgranen, chocola, ijs of koek maar ook in kaas, soep en vleeswaren. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat voedingsmiddelenfabrikanten dan ook erg onwillig zijn gebleken om het zout in hun producten te verminderen ondanks herhaaldelijk aandringen van de overheid.

Geraffineerd keukenzout is spierwit en bevat enkel natrium en chloride aangevuld met natriumaluminiumsilicaat (E-554) of natriumijzercyanide (E-535) als anti-klontermiddel. De andere mineralen zijn eruit gehaald. Natrium zorgt voor de verhoging van de bloeddruk, evenals het aluminium wat hieraan is toegevoegd als hulpstof om het zout “droog” te houden. Je weet het vast nog wel; oma deed vroeger rijstkorrels in het zoutvaatje. Maar daar hadden de fabrikanten een idee voor; we voegen aluminium toe om het droog te houden en dan is de consument tevreden. Maar wel met kans op een verhoogde bloeddruk als gevolg van de inname van aluminium. Zware metalen zorgen ook voor verhoging van de bloeddruk. Aluminium wordt in verband gebracht met o.a. de ziekte van Alzheimer.

Wat dus aan keukenzout ontbreekt, zijn de mineralen. Het zout dat we  rechtstreeks uit de natuur halen bevat deze mineralen wel. Onder andere magnesium, kalium, jodium en zink. Keltisch zeezout is het natriumarmste zout ter wereld. Het bevat 84 mineralen en spoorelementen.  Dit komt doordat het zeewater dat afkomstig is van de Atlantische zeestroom een samenwerking aangaat met de zure kleibodem van de Keltische zoutmoerassen. Het wordt veelal met de hand gewonnen en is grijs van kleur. Daarnaast wordt het zongedroogd en is daarmee met recht een zonproduct dat echt lichtkracht met zich meedraagt.

Himalaya zout bestaat voor 97% uit natriumchloride en is door jarenlange afgeslotenheid met de buitenwereld (het wordt geoogst uit oude landmijnen in Pakistan) een deel van de lichtkracht van de zon verloren die het ooit bezat. Himalaya zout bevat daarnaast minder mineralen en spoorelementen dan Keltisch zeezout. Dit maakt Himalaya zout tot een minder goed alternatief voor keukenzout dan Keltisch zeezout.
Het bleek dat in Keltisch zeezout 20% minder natrium zat en 100% meer magnesium dan in Himalayazout. Magnesium heeft een bloeddrukverlagende werking. Ook zit er in Keltisch zeezout bijna 2 keer zoveel kalium, dat eveneens de bloeddruk verlaagt.
Als we dus spreken over bloeddruk verhogend zout dan hebben we het over het standaard tafelzout zoals we die in de Nederlandse supermarkten aantreffen.

Hoeveel zout zouden we mogen eten? Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Uit een rapport van het RIVM blijkt dat mannen gemiddeld 10 gram en vrouwen 7,5 gram per dag binnen krijgen en dat maar 85% van de mensen binnen de aanbevolen hoeveelheid blijft.
Het schrappen van het zoutvaatje op tafel of toevoegen van zout tijdens het koken levert dus niet veel winst op. Zoutloos koken heeft geen zin. 77% van het zout in onze voeding wordt door de voedingsindustrie erin gestopt en daarin ligt de enige oplossing! Stop met het eten van bewerkte voeding, kook alles zelf en voeg dan naar smaak zout en/of volop kruiden toe.

En, hoge bloeddruk komt niet alleen door het eten van zout. Veel mensen bewegen te weinig, eten voedsel met te weinig voedingsstoffen, hebben overgewicht en/of een stressvol leven.  Deze factoren zijn ook van zeer grote invloed op onze bloeddruk. Mensen die veel bewerkte producten eten, krijgen veel geraffineerd zout binnen, hebben dikwijls overgewicht en bewegen te weinig. Het grootste probleem van alles is dat we massaal te weinig groenten eten. Slechts 1% van de kinderen eet voldoende groente en fruit. Onbewerkte groenten en fruit zijn een rijke bron van kalium, de tegenhanger van natrium. Als je veel bewerkte voedingsmiddelen eet en blijft eten, is Keltisch zeezout toevoegen aan je water misschien iets minder handig. Dan krijg je dus dubbelop binnen. De dosis bepaald of iets goed voor je is of niet.

Drie nieuwe, omvangrijke onderzoeken toonden overigens aan dat te weinig zout ook tot hartproblemen kan leiden en dat het nog maar de vraag is of hartproblemen ontstaan door een te hoge inname van zout: er is nooit keihard bewijs geleverd van een relatie tussen het gebruik van zout en een hoge bloeddruk. De resultaten van deze onderzoeken werden gepubliceerd in de New England Journal of Medicine.

Tot slot: er komen steeds meer aanwijzingen dat niet zout maar vooral suiker zorgt voor de verhoging van de bloeddruk. Zout eten we in grammen, zoetigheid vaak met honderden grammen. Wat zou het grootste probleem zijn? Ook nu weer geldt: de dosis bepaald 🍀

Bronnen:
Evenwijs opleiding epigenetisch therapeut
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMe1407695?query=TOC
https://www.ahealthylife.nl/keltisch-zeezout-en-himalayazout-wat-is-het-verschil/#
https://energiekevrouwenacademie.nl/zout-altijd-fout-voeding-complex/
https://www.ahealthylife.nl/labtest-de-uitslag-wat-zit-er-in-keltisch-zeezout/

Smoothies zijn fantastisch! Drink jij ze wel eens? 1-6-2019

Smoothies zijn een makkelijke en heerlijke manier om extra groenten binnen te krijgen en je inname van voedingsstoffen te vergroten! Je kunt je dag ermee beginnen of je smoothie als lunch gebruiken, meenemen is ook easy peasy in een grote beker!Voeg naast fruit, voor de lekkere smaak, ook bladgroenten toe, zoals spinazie, snijbiet, paksoi of boerenkool. Deze zitten vol vezels en vitamines,  mineralen en antioxidanten!

Hier wat tips om een lekkere smoothie te maken:
– fruit (banaan, bessen, peer, mango, kiwi) 
– 2 handen bladgroenten (spinazie, snijbiet, paksoi of boerenkool) 
– gezonde vetten ( avocado, lijnzaadolie, lepeltje notenpasta)🥑- citroensap en -rasp, stukje geraspte gember, evt theelepel maca, chlorella of spirulina) 
– vocht (water, kokosmelk of amandelmelk) 🥥

Ik hou van ei! 🥚              10-6-2019

Het heeft heel wat jaren geduurd, maar ik ben van ei gaan houden. Een gebakken ei of omelet vond ik wel lekker, maar nu eet ik elke dag een ei, liefst gekookt 
Een ei is een van de meest volwaardige eiwitbronnen. Het bevat alle negen essentiële aminozuren die we dagelijks nodig hebben. Een ei bevat o.a. vitamine A, C, D, E, K, B12, foliumzuur, ijzer, zink, calcium en selenium. Eieren van loslopende kippen bevatten beduidend meer gezonde Omega-3-vetzuren. 
Het eigeel bevat 2 sterke antioxidanten voor onze ogen: luteïne en zeaxanthine. Choline in een ei vermindert de kans op ontstekingen en verbeteren de geheugenfuncties en cognitieve vermogens.Er worden hormonen en geluksstofjes als serotonine, dopamine en rustgevende stoffen als GABA en ook acetylcholine aangemaakt uit eiwit en cholesterol

Een ei is ook cholesterolverlagend, hoewel eieren cholesterol bevatten, hebben studies uitgewezen dat eieren het LDL cholesterol verlagen en het HDL (goede cholesterol) verhogen. Dus als je dagelijks een eitje eet, heeft dit geen nadelig effect op je cholesterolwaarden. Sterker nog, door de hoeveelheid lecithine, vitamine B12 en de stof betaïne heeft het juist een gunstig effect. Koop wel liever bio eieren vanwege een gezondere verhouding tussen Omega 3 en 6. 
Kortom, geen enkele reden om niet elke dag een ei te eten!!🥚
Mocht je een recept met ei willen laat het me weten, je kunt er onbeperkt mee variëren, bij alle maaltijden!

Bleekselderij sap                                                  24-6-2019

Een heerlijke gezonde start van je dag! Ja, het is hip momenteel, maar ook écht healthy! Celery juice is supergoed voor je darmflora, werkt ontgiftend, heeft ontstekingsremmende eigenschappen, zuivert je bloedbaan en versterkt je botten! 

Zo maak je een lekkere frisse juice;
3 stengels bleekselderij
2 appels 
1 avocado
Sap van 1 citroen
Geraspte gembeR
Water 
Doe alles in de blender en juicen maar!

Feest!                 29-6-2019

Gisteren was dochterlief jarig en hebben we feest gevierd uiteraard! Op zo’n dag eet je anders (en toch minder gezond) dan op een normale dag….Daarom vandaag de dag begonnen met een heerlijke fruitsalade. Het is helemaal niet erg om een dag wat minder gezond te eten. De gezelligheid met familie en vrienden is dan het belangrijkste. De volgende dag pak je de draad gewoon weer op en creëer je weer balans.

Magnesium            13-7-2019

Een van de bekendste mineralen is zonder twijfel magnesium. Dit mineraal is dan ook betrokken bij meer dan 300 biochemische reacties in je lichaam! Zo zorgt magnesium onder andere voor een goede werking van je spieren, ondersteunt het de energieproductie en helpt het je lijf bij het opbouwen van eiwitten. Magnesium is ook nodig bij de opbouw van botten en spieren en speelt ook een rol bij de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen. 

Maar wist je dat dit mineraal jou ook helpt ontspannen in stressvolle tijden? In tijden van drukte gebruikt je lichaam namelijk veel magnesium. 
Dit geldt trouwens ook voor lichamelijke stress, zoals bij heel intensief sporten of als je zwaar lichamelijk werk hebt. Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan daardoor bijdragen aan een betere hormoonbalans.

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je moet het dus echt uit je voeding zien te halen. Voldoende binnenkrijgen of anders aanvullen is dus een goed idee!
Wat zijn dan magnesiumrijke voedingsbronnen? Wat kun je eten?
Zorg er dan voor dat je je dagelijkse dosis groen opvoert, want magnesium tref je vooral aan in groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, maar ook kruiden zoals basilicum. Hoe donkerder de groene kleur, des te meer magnesium. Ook vind je een flinke dosis magnesium in cashewnoten, amandelen, walnoten, haver, quinoa, zonnebloem- en pompoenpitten, zaden, boekweit, avocado, appels, bananen, vijgen, dadels, zoete aardappel, cacao en pure cacao producten. De keuze is reuze! 
Volgende week vertel ik je wat voor klachten je kunt krijgen bij een tekort aan magnesium.

Een magnesium tekort: welke klachten kun je hebben?     22-7-2019

Vorige week vertelde ik over het mineraal magnesium, het is van groot belang bij vele processen in ons lichaam. De kans bestaat dat je klachten hebt maar niet weet dat het van een magnesium tekort kan komen!
De volgende klachten zien we bij een tekort, ook bij kinderen;

Spierkrampen, spierpijn, onrustige benen, kramp in je kuiten.
Vermoeidheid, weinig energie, lusteloosheid.
Darmkrampen of obstipatie.
Het trekken/trillen van spiertjes, zoals je oogleden.
Rugpijn, nekpijn, gewrichtspijn.
Spanningshoofdpijn, migraine.
Het gevoel hebben niet goed heel diep adem te kunnen halen.
Hoge bloeddruk.
Verhoogd gevoel van irritatie en prikkelbaar zijn en minder goed tegen stress kunnen. Slechter tegen lawaai of andere impulsen kunnen.
Slecht slapen.
Geheugenstoornissen, concentratieproblemen, zelfs depressieve gevoelens.
Hormoonschommelingen.

Wat veroorzaakt een tekort aan magnesium?

Magnesium is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we dus uit onze voeding moeten opnemen. Maar het is in steeds kleinere hoeveelheden in onze bodem te vinden, dus we krijgen er steeds minder van binnen via onze voeding. En zoals de meeste tekorten, wordt ook een magnesiumtekort (mede) veroorzaakt of in de hand gewerkt door het eten van het verkeerde voedsel. Het eten van teveel dierlijke eiwitten en bewerkte koolhydraten, zoals witte pasta’s, brood, crackers, koekjes en snoep zijn (mede) een oorzaak van magnesiumtekorten bij veel mensen. In deze producten zit weinig tot geen magnesium en ook geen andere vorm van mineralen en voedingstoffen meer in, alleen veel calorieën uit suikers. Het geregeld drinken van alcohol of frisdrank zorgt voor een hogere afscheiding van magnesium. Het eten en drinken van deze voedingsmiddelen kan ervoor zorgen dat jij te weinig magnesium binnen krijgt. 

Wil je meer informatie of herken je bovenstaande klachten, je bent altijd welkom in de praktijk voor meer informatie! 

Verrukkelijk bordje zomerfruit!        5-8-2019

Zomerfruit is een echte traktatie, het is niet het jaar rond verkrijgbaar (en lekker), dus als het er is, geniet ervan!Blauwe bessen, rode bessen en frambozen bevatten erg weinig fruitsuikers zijn hartstikke gezond omdat ze rijk zijn aan antioxidanten, vitaminen en mineralen. 
Het is heerlijk om zomerfruit zo te eten maar ook door de havermout, kwark, smoothie of salade. Ik zeg: smullen maar!

Weet jij hoe een goede drol eruit ziet?                             25-8-2019

Ja jou drol….Vaak ben je je er niet eens bewust van dat er iets niet aan klopt.
Ik was op vakantie in Frankrijk en wat eet je dan? Juist….echte Franse vers gebakken stokbrood… normaal eet ik bijna nooit brood en nu ik op het toilet zit weet ik weer waarom. Mijn darmen worden echt niet blij van brood, terwijl ik dat echte Franse stokbrood wel lekker vindt. 

Kijk eens achterom als je naar het toilet bent geweest en check of het wel oké is, je darmen weerspiegelen je gezondheid namelijk. Check de foto, heb jij type 4 of 5 en geen klachten, helemaal mooi! 
Bij de andere punten is het wellicht een goed idee om je darmgezondheid onder de loep te nemen! Dus, wil je meer weten, klopt er iets niet aan je ontlasting, heb je vaak buikpijn of darmklachten kun je altijd contact opnemen voor advies!